Kunstenaars
Huidige expositie maart april 2025

Jolanda de Boer uit
Wageningen
In haar weef-en textielwerk maakt Jolanda gebruik van verschillende materialen zoals
canvas, textiel, natuurlijk geverfde stoffen, skai en verschillende garens in combinatie met
sculpturen van karton en textiel.
Ze werkt met een eigen gemaakt verstelbaar frame met vele spijkers.
Tijdens het werk verwijdert ze soms delen om weer andere elementen toe te voegen.
Spelen met draden en materialen. Ze haalt haar inspiratie uit haar langdurig verblijf en werk
in Zambia. De kleuren die zij gebruikt zijn daaruit af te leiden ook de thema’s zoals o.a.
hokjes denken, hekserij
Vormen en verbindingen maken zijn verweven in haar werk. Haar werk is abstract en
architectonisch. Soms wisselen vervreemding en realiteit elkaar af.
De processen van haar werk legt ze regelmatig vast in procesboeken als naslagwerk.
Haar weefkunst ziet Jolanda als “schilderen” maar dan met textiel.
In haar weef-en textielwerk maakt Jolanda gebruik van verschillende materialen zoals
canvas, textiel, natuurlijk geverfde stoffen, skai en verschillende garens in combinatie met
sculpturen van karton en textiel.
Ze werkt met een eigen gemaakt verstelbaar frame met vele spijkers.
Tijdens het werk verwijdert ze soms delen om weer andere elementen toe te voegen.
Spelen met draden en materialen. Ze haalt haar inspiratie uit haar langdurig verblijf en werk
in Zambia. De kleuren die zij gebruikt zijn daaruit af te leiden ook de thema’s zoals o.a.
hokjes denken, hekserij
Vormen en verbindingen maken zijn verweven in haar werk. Haar werk is abstract en
architectonisch. Soms wisselen vervreemding en realiteit elkaar af.
De processen van haar werk legt ze regelmatig vast in procesboeken als naslagwerk.
Haar weefkunst ziet Jolanda als “schilderen” maar dan met textiel.

Wim Hansum uit Hoeven
Hij is afgestudeerd in fotografie aan de Academie van Schone Kunsten in Turnhout en heeft daar zijn beeldtaal ontwikkeld. Hij streeft er naar om de diepere lagen in zijn foto’s vast te leggen en de foto leesbaar te maken. De foto moet het verhaal vertellen, maar ook voldoende ruimte aan
de kijker bieden om een eigen invulling te geven.
Het liefst fotografeert Wim verstilde beelden, een situatie waarbij alles samenkomt, het juiste licht, de compositie, het lijnenspel en alle facetten die het verhaal compleet maken. Beelden van situaties, soms lege ruimtes, soms met mensen gevangen in het moment, waardoor dit weer waarde toevoegt aan de foto. Zijn streven is om voldoende ruimte open te laten voor de kijker, zodat de kijker een eigen invulling/verhaal bij de foto kan maken.
Hij is afgestudeerd in fotografie aan de Academie van Schone Kunsten in Turnhout en heeft daar zijn beeldtaal ontwikkeld. Hij streeft er naar om de diepere lagen in zijn foto’s vast te leggen en de foto leesbaar te maken. De foto moet het verhaal vertellen, maar ook voldoende ruimte aan
de kijker bieden om een eigen invulling te geven.
Het liefst fotografeert Wim verstilde beelden, een situatie waarbij alles samenkomt, het juiste licht, de compositie, het lijnenspel en alle facetten die het verhaal compleet maken. Beelden van situaties, soms lege ruimtes, soms met mensen gevangen in het moment, waardoor dit weer waarde toevoegt aan de foto. Zijn streven is om voldoende ruimte open te laten voor de kijker, zodat de kijker een eigen invulling/verhaal bij de foto kan maken.

Joke Visser uit Elst
In haar werk staat het leven centraal: de weg die je als mens aflegt, wat je onderweg meemaakt en hoe dat je vormt. Thema’s daarbinnen zijn o.a. veerkracht, verbinding en spiritualiteit. Deze thema’s zie je terug in haar werk in klei, steen en textiel. Haar werkproces is intuïtief en een continue interactie tussen kijken, denken en maken. Ze vertrekt vanuit een basisidee of basisvorm, maar laat zich vervolgens in het proces ook sturen door toeval en door associaties die het zich vormende materiaal bij haar oproepen. Ze haalt inspiratie uit het ritueel van het creëren, de herhaling en het fysieke van de ritmes. Proces, tijd en ruimte zijn belangrijke aspecten van haar werk. Natuurlijke materialen zoals klei, steen en textiel vereisen kennis, technische vaardigheden en aandacht. Deze elementen zie je terug in het afgeronde werk. De aanwezigheid van kunst is een vanzelfsprekendheid in haar leven.
Ze is deels autodidact en aanvullend geschoold op verschillende academies. In 2003 deed ze de vooropleiding aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht en kort daarna een deel van de Fotoacademie in Amsterdam. Van 2009 tot 2013 participeerde ze in het Upgraders-programma van ArteZ in Arnhem. De afgelopen jaren nam ze deel aan diverse masterclasses.
In haar werk staat het leven centraal: de weg die je als mens aflegt, wat je onderweg meemaakt en hoe dat je vormt. Thema’s daarbinnen zijn o.a. veerkracht, verbinding en spiritualiteit. Deze thema’s zie je terug in haar werk in klei, steen en textiel. Haar werkproces is intuïtief en een continue interactie tussen kijken, denken en maken. Ze vertrekt vanuit een basisidee of basisvorm, maar laat zich vervolgens in het proces ook sturen door toeval en door associaties die het zich vormende materiaal bij haar oproepen. Ze haalt inspiratie uit het ritueel van het creëren, de herhaling en het fysieke van de ritmes. Proces, tijd en ruimte zijn belangrijke aspecten van haar werk. Natuurlijke materialen zoals klei, steen en textiel vereisen kennis, technische vaardigheden en aandacht. Deze elementen zie je terug in het afgeronde werk. De aanwezigheid van kunst is een vanzelfsprekendheid in haar leven.
Ze is deels autodidact en aanvullend geschoold op verschillende academies. In 2003 deed ze de vooropleiding aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht en kort daarna een deel van de Fotoacademie in Amsterdam. Van 2009 tot 2013 participeerde ze in het Upgraders-programma van ArteZ in Arnhem. De afgelopen jaren nam ze deel aan diverse masterclasses.

Bert Sterk uit Dordrecht
Bert Sterk (1954) heeft een groot deel van zijn leven met
glas gewerkt. Zo heeft hij diverse functies vervuld op de Glasfabriek in
Leerdam. Met de kennis van het materiaal glas is hij zich verder gaan
ontwikkelen en is het glas op zijn eigen manier toe gaan passen in de
beeldende kunst.
Bert heeft aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Antwerpen een opleiding Glaskunst afgerond, waar hij alle facetten van de glaskunst ontdekte en is zich gaan specialiseren in het glas gieten in mallen of in zandvormen. Deze techniek geeft de mogelijkheid om het beeld in was of klei de gewenste vorm te geven, er een mal omheen te maken. Na het gieten krijgt het glasobject een matte of ruwe huid door de afdruk van de mal of het zand. Dit geeft, in combinatie met de diffuse doorlating van het licht, een versterking aan het beeld dat met geen ander materiaal mogelijk is. Daarnaast wordt er werk geblazen, waarbij complexe vormen van meerdere bollen die in elkaar zijn versmolten. Soms wordt het glasobject gecombineerd met andere materialen. Dit zijn verweerde, geleefde materialen van hout, steen of touw.
Werken in opdracht zijn o.a. voor nabestaanden die als herinnering aan hun geliefde een abstract object of portret willen. Na een gesprek met de (aspirant)opdrachtgever wordt een ontwerp in klei of was gemaakt en na de opdracht wordt in nauw contact het project gerealiseerd.
De mens en het leven staan centraal in zijn thema's. Zo lijkt de cirkel zich weer te sluiten, van mens naar mens en van glas naar glas.
Bert heeft aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Antwerpen een opleiding Glaskunst afgerond, waar hij alle facetten van de glaskunst ontdekte en is zich gaan specialiseren in het glas gieten in mallen of in zandvormen. Deze techniek geeft de mogelijkheid om het beeld in was of klei de gewenste vorm te geven, er een mal omheen te maken. Na het gieten krijgt het glasobject een matte of ruwe huid door de afdruk van de mal of het zand. Dit geeft, in combinatie met de diffuse doorlating van het licht, een versterking aan het beeld dat met geen ander materiaal mogelijk is. Daarnaast wordt er werk geblazen, waarbij complexe vormen van meerdere bollen die in elkaar zijn versmolten. Soms wordt het glasobject gecombineerd met andere materialen. Dit zijn verweerde, geleefde materialen van hout, steen of touw.
Werken in opdracht zijn o.a. voor nabestaanden die als herinnering aan hun geliefde een abstract object of portret willen. Na een gesprek met de (aspirant)opdrachtgever wordt een ontwerp in klei of was gemaakt en na de opdracht wordt in nauw contact het project gerealiseerd.
De mens en het leven staan centraal in zijn thema's. Zo lijkt de cirkel zich weer te sluiten, van mens naar mens en van glas naar glas.


Pim van Pelt uit
Rotterdam
Ooit met brooddeeg begonnen, samen met zijn kinderen. Vervolgens veel kleine beeldjes gemaakt van klei. Workshops brons gieten gevolgd bij bronsgieter. Bij SKVR workshops boetseren.
Hij is na een werkzaam leven in de reclamesector momenteel vooral gericht op het maken van kunst. Hij probeert zoveel mogelijk kleur te gebruiken voor de plastieken die hij maakt. Ze moeten het liefst een glimlach ontlokken. Mensen moeten er gewoon vrolijk van worden. De laatste tijd maakt hij vooral veel vogels van allerlei pluimage. IJzerdraad, gaas en Purschuim vormen de basis. Die worden vervolgens bekleed met keramische klei, daarna geschilderd met acryl en afgewerkt met expoxyhars om het geheel stevigheid te geven. Van tevoren maakt hij nooit een schets. Maar heeft in gedachten al een beeld hoe het object er uit gaat zien. Gemiddeld zijn de door hem gemaakte plastieken tussen de 30 en 40 cm. hoog.
Ooit met brooddeeg begonnen, samen met zijn kinderen. Vervolgens veel kleine beeldjes gemaakt van klei. Workshops brons gieten gevolgd bij bronsgieter. Bij SKVR workshops boetseren.
Hij is na een werkzaam leven in de reclamesector momenteel vooral gericht op het maken van kunst. Hij probeert zoveel mogelijk kleur te gebruiken voor de plastieken die hij maakt. Ze moeten het liefst een glimlach ontlokken. Mensen moeten er gewoon vrolijk van worden. De laatste tijd maakt hij vooral veel vogels van allerlei pluimage. IJzerdraad, gaas en Purschuim vormen de basis. Die worden vervolgens bekleed met keramische klei, daarna geschilderd met acryl en afgewerkt met expoxyhars om het geheel stevigheid te geven. Van tevoren maakt hij nooit een schets. Maar heeft in gedachten al een beeld hoe het object er uit gaat zien. Gemiddeld zijn de door hem gemaakte plastieken tussen de 30 en 40 cm. hoog.

Henk Konstapel uit Veenendaal
Na ruim 4 jaar avondopleiding goud \ zilversmid in
Schoonhoven te hebben gevolgd, is hij bij Hanneke Zwart (beeldhouwster in
Veenendaal) op Beeldhouwcursus gegaan. Dit heeft hij zo’n 18 jaar met veel
plezier gedaan. Zijn werken zijn zowel abstract als figuratief, van zachte en
hardere steensoorten, in brons en met glas. Daarna is hij bij Cultura begonnen
op de cursus Beeldhouwen bij Theo Fokke en dit doet hij al een paar jaar met
veel plezier. Wat hij aan werken in steen zo leuk vind is dat, wat soms
onmogelijk lijkt, toch realiseerbaar is. Door je emotie in de steen te
verwerken lijkt de harde steen opeens zacht aan te voelen.
“ Van hard naar zacht, hakkend, vijlend en polijstend. In beweging. Dat het aaibaar mag worden, tastbaar en houdbaar! Menselijk.”
“ Van hard naar zacht, hakkend, vijlend en polijstend. In beweging. Dat het aaibaar mag worden, tastbaar en houdbaar! Menselijk.”
Cocky Hoffer-Hietbrink uit Zaandijk
Ze woont en werkt aan de Zaan in Zaandijk.
Haar leven lang is ze al gefascineerd door klei en sinds vele jaren is ze er zelf mee gaan werken.
Geboeid door vergankelijkheid en veranderingen in de wereld om ons heen maakt ze objecten maar ook figuratieve werken.
De objecten zijn meestal strak van vorm en gecombineerd met andere veelal uiteenlopende materialen. Ze probeert hiermee een band te scheppen tussen het nieuwe materiaal enerzijds- de klei en het gebruikte materiaal - oud - anderzijds.
De figuratieve beelden maakt ze vaak in een serie al dan niet met een thema.
Ze woont en werkt aan de Zaan in Zaandijk.
Haar leven lang is ze al gefascineerd door klei en sinds vele jaren is ze er zelf mee gaan werken.
Geboeid door vergankelijkheid en veranderingen in de wereld om ons heen maakt ze objecten maar ook figuratieve werken.
De objecten zijn meestal strak van vorm en gecombineerd met andere veelal uiteenlopende materialen. Ze probeert hiermee een band te scheppen tussen het nieuwe materiaal enerzijds- de klei en het gebruikte materiaal - oud - anderzijds.
De figuratieve beelden maakt ze vaak in een serie al dan niet met een thema.

Jessica Fickenscher
uit Schalkhaar
Ze heeft ervaring opgedaan bij Artemis Amsterdam, de Design Academy Eindhoven en ik heb diverse creatieve cursussen gevolgd. Ze maakt kunst waar ze zelf blij van wordt.
Te gekke objecten plakt ze samen tot iets nieuws, of dat nu plat of 3D is. Het zijn stuk voor stuk collages. (col-la- ge: samengepakt geheel.) Ze vertellen een verhaal dat ontstaat tijdens het creëren of ze worden geïnspireerd door een verhaal samengesteld. Ze dragen haar verhaal, maar mogen hun verhaal aanpassen aan de interpretatie hun nieuwe bewonderaar.
Ze heeft ervaring opgedaan bij Artemis Amsterdam, de Design Academy Eindhoven en ik heb diverse creatieve cursussen gevolgd. Ze maakt kunst waar ze zelf blij van wordt.
Te gekke objecten plakt ze samen tot iets nieuws, of dat nu plat of 3D is. Het zijn stuk voor stuk collages. (col-la- ge: samengepakt geheel.) Ze vertellen een verhaal dat ontstaat tijdens het creëren of ze worden geïnspireerd door een verhaal samengesteld. Ze dragen haar verhaal, maar mogen hun verhaal aanpassen aan de interpretatie hun nieuwe bewonderaar.

Connie van Winssen uit Scherpenzeel
Zij werd op de academie door haar docenten al “Schilderbeest” genoemd. Schilderen is haar passie en gedurende 45 jaar zijn vele thema’s/onderwerpen al de revue gepasseerd. Ze schildert snel en trefzeker. Kenmerkend voor haar werk is het heldere kleurgebruik, de grote contrasten en het gebruik van de kleur zwart. Deze keer laat ze haar portretten zien, waarvan er 2 speciaal voor deze expositie zijn gemaakt.
Zij werd op de academie door haar docenten al “Schilderbeest” genoemd. Schilderen is haar passie en gedurende 45 jaar zijn vele thema’s/onderwerpen al de revue gepasseerd. Ze schildert snel en trefzeker. Kenmerkend voor haar werk is het heldere kleurgebruik, de grote contrasten en het gebruik van de kleur zwart. Deze keer laat ze haar portretten zien, waarvan er 2 speciaal voor deze expositie zijn gemaakt.