Kunstenaars
Huidige expositie Mei Juni


Ingrid Brunsting uit Hantum Friesland
Een idee voor een beeld moet bij haar onder de huid kruipen,
het moet zich als het ware in3D vorm in haar hoofd nestelen. Het moet bij haar passen,
en het moet goed voelen. Door vervolgens studie te doen naar het onderwerp
probeert ze het karakter te vangen, in de praktijk betekent dat, dat ze echte
dieren observeert. De pose van het dier, het moment dat je pakt om een dier te
vereeuwigen is cruciaal voor de uitstraling van het uiteindelijke beeld.
Voor zover het bij een beeld past gebruikt ze
verweerd/verroest ijzer om een ontwerp nogmeer uitstraling te geven.
In haar werk gebruikt ze koper, zeefgaas, ijzer e.d. om de
veelal ranke vormen stevigheid te geven waarna ze met klei aan de slag gaat.
Realistisch werken ligt haar het meest, waarbij ze er voor waakt dat het geen
replica gaat worden van het origineel.
Als de vorm naar tevredenheid is komen er minimaal 10
verschillende kleur- en verflagen op het beeld om het de voor haar goede
uitstraling en bescherming te geven. Het zal dan ook wel duidelijk zijn dat het
maken van een beeld arbeidsintensief is en al gauw vele weken/maanden vergt van
idee tot een compleet beeld.
Vanuit haar achtergrond als ‘Meester in de Bloemsierkunst’
staat de Flora centraal, maar in het maken van haar beelden kiest ze meer voor
Fauna, met een voorkeur voor dieren uit haar
directe leefomgeving en vogels en insecten/amfibieën in het bijzonder.
Deze diergroepen hebben een intrigerende anatomie welke
extra uitstraling geeft als een dier vertaald wordt naar een statisch beeld.
Liesbet Optendrees uit Enter
Niets is vanzelfsprekend voor Liesbet Optendrees. Niets is
wat het op het eerste gezicht lijkt te zijn. Dat wat wij om ons heen waarnemen
is een onuitputtelijke bron voor vragen. Vragen die eenvoudigweg gesteld moeten
worden, omdat zij niet anders kan. In al zijn eenvoud kan dat al over de
structuur van boomschors gaan, of gebarsten aarde, gesteentes, het leven net
onder de waterspiegel. Langs het strand lopen, naar beneden kijkend, de ribbels
in het zand waarnemen, de belletjes van het water, de kleine putjes van de
krabbetjes: dat is het zichtbare deel van haar intense belevingswereld, de
oppervlakte, de huid van een schilderij.
Wat zich onder de huid afspeelt is vele malen complexer en een reden om telkens weer dezelfde vraag te stellen: is er een ziel? En zo ja, is die ziel zichtbaar te maken? Is de ziel van boomschors minder complex, anders misschien, dan bij de mens? Hoe komt het dat men zich op onverklaarbare wijze verbonden voelt met een ander mens? Hoe kan het dat gebarsten aarde emoties kan oproepen? Wat is de reden dat die barsten in de droge grond associaties oproepen met barsten in de ziel? Het raamwerk van dit soort vragen krijgt vorm in schilderijen met vele geraffineerde lagen.
Het zijn complexe schilderijen. Ze zijn krachtig, niet fragiel, doordrongen van zichtbare elementen die wij in ons dagelijks leven in zo vanzelfsprekende kleurstellingen tegen komen: aarde, zand, vuur, gelaagdheid, structuur. Herkenbare kleuren. Maar de schilderijen dragen een geheim met zich mee. Ze zijn niet eenvoudig te duiden. Ze zijn nooit vanzelfsprekend en dwingen de toeschouwer om zichzelf steeds weer de vraag te laten stellen: is dat wat wij zien ook dat wat het is? Verbergt de zichtbare oppervlakte niet een veel belangrijker innerlijk? Het is dat wat de kunst van Liesbet uniek maakt.
Wat zich onder de huid afspeelt is vele malen complexer en een reden om telkens weer dezelfde vraag te stellen: is er een ziel? En zo ja, is die ziel zichtbaar te maken? Is de ziel van boomschors minder complex, anders misschien, dan bij de mens? Hoe komt het dat men zich op onverklaarbare wijze verbonden voelt met een ander mens? Hoe kan het dat gebarsten aarde emoties kan oproepen? Wat is de reden dat die barsten in de droge grond associaties oproepen met barsten in de ziel? Het raamwerk van dit soort vragen krijgt vorm in schilderijen met vele geraffineerde lagen.
Het zijn complexe schilderijen. Ze zijn krachtig, niet fragiel, doordrongen van zichtbare elementen die wij in ons dagelijks leven in zo vanzelfsprekende kleurstellingen tegen komen: aarde, zand, vuur, gelaagdheid, structuur. Herkenbare kleuren. Maar de schilderijen dragen een geheim met zich mee. Ze zijn niet eenvoudig te duiden. Ze zijn nooit vanzelfsprekend en dwingen de toeschouwer om zichzelf steeds weer de vraag te laten stellen: is dat wat wij zien ook dat wat het is? Verbergt de zichtbare oppervlakte niet een veel belangrijker innerlijk? Het is dat wat de kunst van Liesbet uniek maakt.

Hannie Diender uit Kampen
Hannie is een veelzijdig en bewogen kunstenares.
Van uit haar enorme creativiteit vervaardigt zij beelden en
schilderijen. Elk beeld en vorm heeft een kleurrijke, speelse en humoristische
uitstraling waarin communicatie en emotie nadrukkelijk tot uiting komen. Ook
haar vroegere, met cum laude afgeronde modevakschoolopleiding, is in de creaties
duidelijk terug te vinden.
Ieder beeld is uniek en heeft een eigen karakter, de een
eigenwijs, de ander ondeugend en weer een ander onschuldig. Het geeft haar
grote voldoening met haar beelden mensen vaak echt te raken. Ze vindt
voortdurende inspiratie uit gebeurtenissen en mensen om haar heen.
Vanaf 2005 is zij steeds succesvoller geworden. Heel veel
beelden hebben, ook in het buitenland, een plekje gevonden.

Karlijn Kooijmans uit Lith
Het begon allemaal in 2012 met het uit elkaar halen van een
tot op de draad versleten tasje.
Karlijn Kooijmans wilde weten hoe het ding in elkaar zat, ze kocht een stuk leer
en ‘bouwde’ een nieuwe tas. Een passie was geboren.
Karlijn Kooijmans wilde weten hoe het ding in elkaar zat, ze kocht een stuk leer
en ‘bouwde’ een nieuwe tas. Een passie was geboren.
Ze volgde een ambachtelijke opleiding in Arnhem om de
kneepjes van het vak te leren. Hier bleek al gauw haar ruimtelijk inzicht, haar
bijzondere gevoel voor kleur en haar oog voor detail. Ze richtte haar eigen
label op en gaf het de koosnaam die ze als kind van haar ouders, broers en
zussen kreeg: LOT.
Inmiddels is Karlijn een doorgewinterde vakvrouw met een
bloeiend atelier en een mooie showroom.
Typisch LOT is de combinatie van stoer en classy, sprankelende details en onverwoestbare kwaliteit.
Typisch Karlijn is het enthousiasme en de liefde waarmee ze haar tassen maakt en hierover communiceert op haar facebookpagina, die inmiddels al meer dan 1300 volgers heeft!
Typisch LOT is de combinatie van stoer en classy, sprankelende details en onverwoestbare kwaliteit.
Typisch Karlijn is het enthousiasme en de liefde waarmee ze haar tassen maakt en hierover communiceert op haar facebookpagina, die inmiddels al meer dan 1300 volgers heeft!

Connie van Winssen uit Scherpenzeel
Connie schildert al ruim 45 jaar en een breed scala aan onderwerpen is de revue al gepasseerd.
Haar werk wordt gekenmerkt door zwarte contouren en heldere kleuren met veel contrast. Ze zoomt in op haar onderwerp en haar werken hebben ruimte eromheen nodig. Deze keer laat ze stadsgezichten zien.

Albert- Jan Cool uit Leiderdorp
Geboren in Oegstgeest tekent en schildert hij al van jongs af aan. In 1972 voltooide hij een avondopleiding aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunst te Den Haag (illustratief/decoratief).
Daarvoor heeft hij eerst de onderwijsbevoegdheid LO Tekenen afgerond. Het eerste leerjaar heeft hij les gehad op de academie Minerva in Groningen.
Na een zesendertigjarig dienstverband als illustrator en productvormgever bij de LOI, werkt hij sinds 2008 geheel als zelfstandig beeldend kunstenaar. Naast het vaste werk illustreerde hij op freelance basis voor uitgeverijen en reclame bureaus. In 1987 verscheen het boek `De Kust'. Daarin heeft hij de vele kustaspecten in aquarellen weergegeven.Hij heeft diverse instructieboeken over de aquareltechniek geschreven en geillustreerd. Zijn laatste boek is ‘Aquarel in beeld’ met DVD.
Vanaf 2017 geeft hij les in Voorschoten bij Creatief centrum ‘Oud Woelwijck’.

Stephan de Jong uit Oudemirdum (Friesland)
Verschillende takken van kunst hebben zijn belangstelling,
vooral het maken van ruimtelijke objecten en digitale composities.
Kunst schrijft hij met een niet al te grote ‘k’. Het is voor
hem vooral spelen met ruimte, kleur en gevoel.
In 1992 is hij begonnen met beeldende kunst als autodidact.
Van 2004-2007 volgde hij ’s zaterdags de Upgrade-opleiding aan de ArtEZ
kunstacademie in Arnhem. Hij heeft diverse keren geëxposeerd, solo en in
groepsverband. Werk van hem is gekocht door diverse particulieren en bedrijven.
In de periode dat hij in Eibergen woonde, is hij betrokken
geweest bij de oprichting van kunstkring BArt. In zijn Bussumse periode was hij
lid van de Bussumse kunstkring Artes.

Annie Mol uit Lelystad
ontwerpt en maakt prachtige en bijzondere sieraden voor
pols, hals, oor and more in diverse stijlen. Annie Mol van Ansi-sieraden
is altijd op zoek naar topkwaliteit edelstenen, zoetwaterparels, edelmetalen en
leer. Onderdelen van 14 en soms ook 24 karaat geel en rose goud (goldfill)
voldoen bij Ansi-sieraden altijd aan de kwaliteitsnorm en ook sterling
zilver is een favoriet materiaal.
Ansi Exclusief is het juiste adres als je
op zoek bent naar een exclusief sieraad voor een speciale gelegenheid. In de
sieraden van Ansi Exclusief worden de meest bijzondere edelstenen, parels en
prachtig facetgeslepen swarovski elements van de hoogste kwaliteit
verwerkt. Vind je niet precies dat
wat je in gedachten hebt, dan kan een sieraad in overleg gemaakt worden;
zorgvuldig, met de ervaring van jaren en groot vakmanschap.