Web Analytics Made Easy - StatCounter

Kunstenaars - Te Kunst en Te Keur

Title
Ga naar de inhoud

Kunstenaars

Huidige expositie mei juni 2024
Marijke van Seters uit Eindhoven
Natuur heeft vaak een heilzame werking, vanwege de verrassende schoonheid van bloeiende planten, statige bomen en spiegelende vijverpartijen. Om met Vincent van Gogh te spreken, de natuur (en ook de kunst met de natuur als onderwerp) kan ons troost bieden. Met die connotatie krijgen de schilderijen en tekeningen van Marijke van Seters (Nijmegen, 1958) extra betekenis en winnen ze des te meer aan kracht.
Wat meteen opvalt bij de werken van Marijke is dat ze ofwel heel erg inzoomen op een pregnant detail van de natuur,  waarbij het lijkt of er een close-up genomen is, of juist het landschap benaderen vanuit een vogelvluchtperspectief met een hoge horizon. Daarbij heeft ze een uitgebreid fotoarchief als studiemateriaal en steun bij het bepalen van onder meer compositie en afsnijdingen
Dat verklaart dan ook meteen haar bewondering voor schilders als de impressionist Monet en de Japanse prentkunst met hun beider eigenzinnige en originele visie op het landschap. Want ook bij haar is er die voorliefde om enerzijds de beschouwer onder te dompelen in de natuur door een sterke kadrering of te confronteren met een bijna adembenemende panoramische weidsheid.
De hang naar het decoratieve wordt daarbij nergens een doel op zich: want bijvoorbeeld de slanke takken en bloemenranken steken nu eens
brutaal en diagonaal door het beeldvlak, of zijn dan weer afgetekend tegen de achtergrond van een hel tegenlicht, zodat hun vormen vervagen en lijken te verdwijnen. Of ze zijn enkel nog te zien als een spiegeling, een reflectie in het water. Door het lichteffect kunnen de kleuren trouwens op een subtiele manier met elkaar contrasteren, wat ook het resultaat is van het geduldige laag over laag schilderen. Door die transparante opbouw, als een soort coulissen, wordt de toeschouwer nog meer in het beeld en daarmee in de natuur gezogen.
In haar acrylverf en krijttekeningen maakt ze met die gevoelige gelaagdheid en de neiging tot vereenvoudiging het topografische ondergeschikt aan de zachte tinten. De werken worden ontdaan van tijd en plaats en raken zo nog meer de essentie van de natuurbeleving. Zeker in een reeks valt op hoe met minimale details wisselende stemmingen worden opgeroepen. Zo beroert Marijke van Seters ons met de grootsheid of, juist tegengesteld daaraan, de intimiteit van de natuur, als bron van inspiratie en bezieling.
Ruben Koerhuis uit Voorburg
Hij heeft altijd een passie gehad voor het maken van beelden die een diepere betekenis uitdrukken. Die passie heeft geleid tot zijn persoonlijke zoektocht naar artistieke expressie via een breed scala aan media, waaronder schilderkunst, film en fotografie, maar ook videografieprojecten in opdracht. Of het nu gaat om toegewezen werk of het maken van objecten in vrije vorm, zijn werk laat zich niet alleen leiden door principes die hij van andere kunstvormen heeft geleerd, maar net zo belangrijk, door de integratie van een diepere boodschap of betekenis.
De symboliek van tijd, leven en de nooit eindigende menselijke zoektocht naar betekenis leidde tot de creatie van een serie klokken gebaseerd op foto's van goed geleefde antieke horloges. Dit 'time with a past'-project werd uiteindelijk 'brokenfaces.com': unieke metalen uurwerken. Deze klokken zijn gemaakt in een drie jaar durend project waarin werd geëxperimenteerd met metaal en de mogelijkheid ervan om te worden gemanipuleerd. Hoewel dit een beperkt project was, inspireerde die eerste metaallas de kunstenaar tot het besef van de grenzeloze mogelijkheden aan de horizon met vrije vorm metaalsculpturen. Van vorm tot patina, metaal sprak over de passie van de kunstenaar voor het creëren van objecten die een verhaal vertellen.
De metalen klok was een limiet die eerst nodig bleek als rem. Zonder die opdracht werd een vrij beeldhouwen een eindeloze afweging en om teleurstelling in deze nieuwe vorm, ook als ambacht, te voorkomen werd de klok bewust ingezet als interne training.
De vrije beeldhouwer was echter al geboren. Parallel aan wat via tijdstukken op 'heimelijke' wijze naar buiten werd gebracht
Anouk Gunter uit Roosendaal
Het witte doek of de kale houten panelen smeken haast om verf en vaak begint ze met een grote kwast of houtskool vormen te zetten op de ondergrond. Meestal ontstaat er dan als uit de mist een dier of een mensachtig wezen. Steeds meer gaat ze verfijnen, de kwasten worden ingeruild voor penselen. Haar kleurgebruik is vrolijk doch niet schreeuwend. Haar  ‘little fluyguy’ typetjes zijn soms onzeker, dan weer kunnen ze de hele wereld aan. Ze willen vliegen, leven, op avontuur, het maakt haar werk dan weer aandoenlijk en dan zit het weer vol daadkracht. Humor mag er zeker niet in ontbreken.
In de eerste Corona periode was er ineens minder ruis. Het was voor veel mensen een nare periode maar het bracht haar rust en inspiratie. Door een tekort aan doeken besloot ze om haar karaktertjes in wijnkistjes te schilderen, één voor één unieke pareltjes geborgen in hun eigen fijne wereldje.
Anja Ulijn uit Den Dungen
Ondanks de vele cursussen die ze volgde, is ze nog steeds niet uitgeleerd. 35 Jaar geleden is ze onder leiding van Henk Wolvers begonnen aan haar eerste keramiek werkstuk. Henk heeft haar de elementaire beginselen van het vak geleerd en voornamelijk het werken met platen keramiek sprak haar aan. Jaren later, haar woonplaats was intussen Den Dungen geworden, heeft ze zich aangesloten bij een keramiekgroep uit ’s-Hertogenbosch. Hier veranderde haar werk door het opbouwen van werkstukken uit rolletjes. Deze methode bood haar vele mogelijkheden. Het ontdekken van nieuwe vormen en materialen is nog steeds een uitdaging. Dit alles heeft er toe geleid dat haar keramiek zich uiteindelijk kenmerkt door natuurlijke kleurcombinaties, structuur en verwerking van klei aangevuld met andere materialen. Ze werkt ontdekkend en vanuit haar gevoel met als gevolg vaak verrassende resultaten. De organische kleuren van sulfaten geven na elke stook weer een verrassend effect. Uitbundig en aards, soms juist ingetogen. Ze werkt meestal niet met een vooropgezet plan maar laat zich leiden tijdens het werk en door de voorwerpen die ze erin wil verwerken.
Ineke Smienk uit Harmelen
Ze is autodidact en woont en werkt in Harmelen in haar atelier  "Atelier Levend Glas". Al sinds 1999 is ze daar bezig
met het vervaardigen van kunst.
De naam Levend Glas is inmiddels een beetje misleidend want in de loop der tijden zijn er diverse andere technieken bijgekomen. Zo kunt u in de permanente expositie in het atelier uiterst gedetailleerde pentekeningen aantreffen, evenals schilderijen in abstract figuratieve stijl en objecten van gerecyclede materialen en natuurlijk ook glasfusie want glas blijft toch een wezenlijk onderdeel van haar werk. Hoewel de technieken nogal variëren blijft toch de grootste gemene deler de fantasie van waaruit de meeste kunstwerken ontstaan.
Nog steeds blijft het zichzelf ontwikkelen en zoeken naar nieuwe wegen haar boeien, Het een leidt tot het ander, een ontdekkingsreis die ze niet graag zou willen missen.
Ze werkt momenteel voornamelijk met glasfusie, veelal met gerecycled glas in combinatie met hergebruikte materialen. Haar glasoven wordt gestookt met behulp van zonne-energie. Haar inspiratie komt voornamelijk uit haar fantasie, Ze is een echte beelddenker, beginnend met niets en uiteindelijk net zolang doorgaan tot ze tevreden is. Wat en waarom ziet ze pas als ze het voor zich heeft liggen, bij het glas versmelten is het resultaat pas zichtbaar na de stook, dat is wel een handicap. Vandaar ook de regelmatige uitstapjes naar het schilderen en de pentekeningen.
Connie van Winssen uit Scherpenzeel
Zij werd op de academie door haar docenten al “Schilderbeest” genoemd. Schilderen is haar passie en gedurende 45 jaar  zijn vele thema’s/onderwerpen al de revue gepasseerd. Ze schildert snel en trefzeker. Kenmerkend voor haar werk is het heldere kleurgebruik, de grote contrasten en het gebruik van de kleur zwart. Deze keer laat ze haar meest recente abstracte werk zien.
Els Bottema uit Eefde
Zij woont en werkt in het buitengebied van Eefde waar haar atelier uitkijkt op een prachtige tuin.
Haar objecten van keramiek zijn vooral geïnspireerd op architectuur. Zowel de hele moderne als die uit de oudheid hebben haar interesse. De vergankelijkheid en kwetsbaarheid van onverwoestbaar lijkende bouwwerken doen beseffen dat uiteindelijk alles voorbij gaat.
Doosobjecten van heel klein tot groot en monumentachtige bouwsels worden gedecoreerd met lijnen en insnijdingen. Ook poorten zijn een vaak terugkerend thema.
Ze maakt veel gebruik van “primitieve” stooktechnieken als raku en kuilvuur. Hierbij speelt de onvoorspelbaarheid van het resultaat een belangrijke rol.
Na de masterclass “painting with smoke” van de Engelse keramist David Roberts  is zij zich steeds meer gaan toeleggen op de “naked raku” techniek. Hierbij springt het glazuur weer van het werkstuk af en blijft de tekening van de rook op de klei over.
Hiernaast maakt ze steengoed objecten voor buiten. Soms staan deze objecten op palen en worden ze gecombineerd met andere materialen als lood of glas.
Romee Kanis uit St Maartensbrug
Zij maakt figuratieve beelden in brons. Haar ontwerpen hebben altijd een sierlijke vorm en een zekere vrouwelijke benadering, en zijn een combinatie van jarenlange ervaring en haar liefde voor deze vorm van kunst. Haar werk is te vinden in gerenommeerde galerieën door heel Nederland.
Ook werkt ze in opdracht, zoals aan een portret, tuinbeeld of geschenk, waarbij de wens van de klant centraal staat en voor haar het uitbeelden van gevoel het belangrijkste streven is.
Haar atelier is in Sint Maartensbrug, in een bijgebouw bij de traditionele stolpboerderij waarin ze woont. Daarnaast heeft ze een werkplaats in Schermerhorn.
In Sint Maartensbrug is ook haar gelegenheidsgalerie Boot en Steyn gevestigd. In de grote tuin staan bij exposities ook beelden in de tuin opgesteld.
Terug naar de inhoud