Web Analytics Made Easy - StatCounter

Kunstenaars - Te Kunst en Te Keur

Title
Ga naar de inhoud

Kunstenaars

Huidige expositie januari - februari 2025
Anneke Kersten uit Nijmegen
Zij volgde begin jaren tachtig gedurende twee jaar haar eerste weeflessen aan lane community college in eugene in de amerikaanse staat oregon. Terug in Nederland heeft zij zeven jaar een weefcursus gevolgd aan de lindenberg onder leiding van Erica de Ruiter, ze heeft verschillende cursussen gevolgd, onder andere dobby en netwerkweefsels van marijke dekkers en ontwerpen van Nynke van Amersfoort.
Anneke heeft zich verder ontwikkeld in de textielkunst door een certificaat weefopleiding van 1995 tot 1998 aan het textielmuseum Tilburg (docenten Anneke van Dijk en Carola Mokveld); haar scriptie en eindwerkstuk had dubbelweven als onderwerp, een techniek die veelvuldig terugkeert in haar werk. in 2014 en 2015 volgde ze de kaderopleiding 'weven speciaal', in 2016 en 2017 twee cursussen bij Aleksandra Gaca voor het ontwerpen van ritmes in het weven en de cursus '3 techniques for texture' van Stacey Harvey-Brown. In 2015 en 2020 de museum masterclasses van het textiel festival in leiden. In 2020 en 2021 twee online weefcursussen kleur van tien chiu (san francisco).
Anneke vormt samen samen met Marleen Jongen en Roos Cox het weefcollectief 'marleen, roos en anneke'.
De basis van haar werk is het gebruik van verschillende materialen, zoals metaaldraden, papier, hennep, linnen en cottonlin, hout, verf, lijm.
de weeftechnieken gebruikt zij als middel om haar inspiraties vorm te geven, opvallend is het kleurgebruik. zij laat zich inspireren door kleur, vorm en structuur van landschappen en de geometrische kunst, zoals die van het Bauhaus (Anni Albers); ook thema's zijn een inspiratiebron. kenmerkend is een vleugje humor.


Helga van der Poel uit Wijlre
Ze is geboren in Aken en  opgegroeid in Schleiden, Duitsland. Zij heeft haar hele jeugd mogen doorbrengen in de prachtige natuur van de Eifel. De natuur vormt in alles wat zij doet haar inspiratiebron. Het heeft haar leven en levenshouding sterk beïnvloed. In 1975 volgde zij haar eerste aquarelcursus. De jaren erna hield zij zich intensief experimenteel bezig met verschillende technieken. Na het behalen van het bloemistendiploma in 1981, volgde voor Helga een lange schilderpauze.In Duitsland leerde zij ook haar nederlandse man kennen en in 1983 volgde een verhuizing naar Nederland en vestigde zij zich in Wijlré. Pas in 1995 pakte zij haar oude passie weer op. Van Eric Daniëls, een docent aan de kunstacademie in Brussel, nam zij les in het schilderen van landschappen op locatie in olieverf. Er volgden aquuarellessen bij Resie Eijssen. En bij FransczWitte in Voerendaal abstract in acryl en modeltekenen. Vanaf september 2005 volgt Helga de Academie Beeldende Kunst in Genk België, richting beeldhouwkunst.
Helga schildert in olieverf met een losse toets. Door haar combinatie van kleurgebruik, lichtwerking en compositie krijgt het werk van Helga haar specifiek en herkenbaar karakter. Haar schilderijen ademen een sfeer van rust en evenwicht uit. En hoewel ook haar schilderijen met koeien vaak natuurgetrouw zijn geschilderd, wordt door de compositie en kleurgebruik, een vaak nietrealistische sfeer gecreëerd.
Jannie van der Wel  uit Haarlem
Ze studeerde in 1987 af aan de lerarenopleiding te Rotterdam als docent handvaardigheid. Daar ontdekte ze de vele mogelijkheden van klei. Bij Peter Terwiel volgde zij draai- en glazuurlessen en
om zich verder te ontwikkelen in verschillende stooktechnieken volgde zij diverse workshops. Jannie van der Wel maakt objecten die zij meestal opbouwt uit plakken klei. De objecten verwijzen naar de architectuur en naar de natuur  
uit haar omgeving, maar ook uit andere landen. Kenmerkend voor Jannie’s werk is het lijnenspel en het contrast tussen gladde en ruwe vlakken. Ze vindt het een uitdaging om uitvoerig te experimenten met diverse stooktechnieken. (Zowel raku en naked raku, maar ook steengoed.)
Door veel onderzoek en ervaring lukt het haar om dit te sturen. Dit resulteert in een fraaie eenheid van vorm, textuur en kleur. Spannende vormen die erom vragen aangeraakt te worden.
Sinds een aantal jaar worden de objecten (steengoed) steeds vaker op een hoge temperatuur gestookt en maakt ze ook buitenobjecten, gedenktekens en grafmonumenten.
Gertjan van de Pas uit Melderslo
Hij is
autodidact. Zijn hele leven is hij al creatief bezig, in beginsel vanuit een praktische instelling om gebruiksvoorwerpen in en rond het huis zelf te willen maken. Maar steeds vaker ontstonden er (kunstzinnige) ideeën waarmee hij in zijn vrije tijd aan de slag ging. Meestal waren het objecten die ze binnenshuis of in de tuin konden plaatsen. Sinds 2018 is hij gestart met het verwerken van glas in steen, en wil nu ook andere mensen hiervan laten genieten. Door strak glas en ruw steen te verwerken (al dan niet met metaal en/of hout gecombineerd), krijg je een industrieel en toch natuurlijk geheel. De menselijke invloed op een natuurlijk materiaal zoals steen geeft mooie contrasten. Iedere steen ‘vraagt’ door zijn vorm en kleur om een eigen ontwerp waardoor er een uniek en driedimensionaal resultaat ontstaat. Het kunstwerk neemt bezit van de ruimte. De steeds veranderende (of verschillende) lichtinval, van natuurlijke of kunstmatige bron, zorgt telkens weer voor een nieuw schouwspel in diepte. Ook omdat het object van diverse invalshoeken te bekijken is. Door al deze facetten blijft ieder object fascinerend om naar te kijken.
Yvonne Hulstede uit Soest
Zij is edelsmid. Ze is opgeleid aan De Rietveld Academie en ging in de leer bij de bekende edelsmid Karel Niehorster. Zij heeft haar ‘meesterteken’ gehaald. De sieraden ontstaan terwijl ze aan het werk is. Alle sieraden zijn unica’s. Ze werkt met goud en zilver, maar ook met titanium, koper en messing. Yvonne heeft zelfs sieraden met glasobjecten ontworpen. Wanneer zij een metaalobject heeft gemaakt, zoekt ze er een glasobject bij dat zowel bij als in het metaal past. Maar ook oude sieraden kunnen door Yvonne in een nieuw ontwerp omgetoverd worden. Haar grote inspiratiebron is de natuur.
Connie van Winssen uit Scherpenzeel
Zij werd op de academie door haar docenten al “Schilderbeest” genoemd. Schilderen is haar passie en gedurende 45 jaar zijn vele thema’s/onderwerpen al de revue gepasseerd. Ze schildert snel en trefzeker. Kenmerkend voor haar werk is het heldere kleurgebruik, de grote contrasten en het gebruik van de kleur zwart. Deze keer laat ze haar geabstraheerde landschappen zien.
 
Wilma Hoebee uit Schermerhorn
De essentie van Wilma’s werk is de natuur, de plek van mens en dier in de natuurlijke orde. Zij weet als geen ander haar vogels en andere dieren hun eigen persoonlijke uitstraling te geven. Rust, kracht en waakzaamheid vinden hun balans in haar beelden. De natuur heeft voor ieder schepsel haar eigen logische ontwerp, wat tot uitdrukking komt in haar gebeeldhouwde vormen. Voor Wilma is dit de kern van waaruit zij werkt. Wilma is haar hele leven al bezig met gebeeldhouwde vormen: van een kleiend kind is zij uitgegroeid tot een professionele beeldhouwer.
Hierin gesteund door Karel Gomes, die haar hielp de ambachtelijke traditie met alle bijbehorende facetten te doorgronden. Wilma maakt haar beelden in was of klei. De mallenmaker en de gieter zorgen ervoor dat het beeld in brons verschijnt. Zij zorgt zelf voor de afwerking en kleuren middels haar eigen patins; dit geeft haar beelden levendigheid en een extra dimensie.
Wilma Bruinsma uit Huizen
Wilma houdt zich voornamelijk met handvormen bezig. Daardoor zit zij wat minder vaak achter de draaischijf. Geometrische vormen, architectuur, herhaling zijn inspiratie voor het maken van objecten. Het is stimulerend om daarbij andere technieken uit te proberen. Wilma werkt met diverse soorten klei en porselein, afgewerkt met zelf samengestelde glazuren.
Terug naar de inhoud