Kunstenaars
Huidige expositie november-december 2024
Leo Wijnhoven uit Amsterdam
Leo Wijnhoven is een grootmeester in het hedendaagse geëngageerd realisme. Zijn werk handelt over sociale, economische, en politieke ontwikkelingen in onze wereld, met name het globalisme (uniformiteit en identiteitsproblematiek), het vrijemarktfundamentalisme, de media- en spektakelmaatschappij. en over het falen van het westerse modernisme (rationalisme,materialisme,mechanisme,dehumanisering,reductionisme, lineair denken, dualiteit, hokjesgeest, hiërarchie, beheersing en exploitatie van de natuur, ’t vooruitgangsidee (expansie, groei), ’ t korte-termijn denken, ego cultus). Het gaat hem niet om persoonlijke (vrije) expressie, maar meer om communicatie (bewustzijnsverandering). Leo Wijnhoven ankert zich niet vast aan één bepaalde richting, maar gebruikt een breed scala aan stijlen, gaande van de zogenaamde ‘green-art’, over surrealisme tot het (hyper)realisme
Leo Wijnhoven is een grootmeester in het hedendaagse geëngageerd realisme. Zijn werk handelt over sociale, economische, en politieke ontwikkelingen in onze wereld, met name het globalisme (uniformiteit en identiteitsproblematiek), het vrijemarktfundamentalisme, de media- en spektakelmaatschappij. en over het falen van het westerse modernisme (rationalisme,materialisme,mechanisme,dehumanisering,reductionisme, lineair denken, dualiteit, hokjesgeest, hiërarchie, beheersing en exploitatie van de natuur, ’t vooruitgangsidee (expansie, groei), ’ t korte-termijn denken, ego cultus). Het gaat hem niet om persoonlijke (vrije) expressie, maar meer om communicatie (bewustzijnsverandering). Leo Wijnhoven ankert zich niet vast aan één bepaalde richting, maar gebruikt een breed scala aan stijlen, gaande van de zogenaamde ‘green-art’, over surrealisme tot het (hyper)realisme
Marianne van der
Schee uit
Haar schilderijen vormen gestolde herinneringen. Ze laat zich tijdens het schilderen inspireren door de emoties die deze herinneringen oproepen. Herinneringen zijn nooit eenduidig maar altijd complex. Deze complexiteit komt ook tot uitdrukking in de gelaagde en subtiele kleuren en het samenspel van fijne lijnen en krachtige vormen.
In veel van haar schilderijen zijn ook teksten verwerkt die verwijzen naar gedichten die haar inspireren en verwijzen naar herkenbare emoties. Dat komt soms ook tot uitdrukking in de titels van haar schilderijen. Zo verwijst de titel van het schilderij ‘Vederen voetstappen’ naar een gedicht van Lucebert.
Haar schilderijen vormen abstracte impressies van herinneringen en emoties. Juist deze abstractie biedt ruimte voor fantasie. Mensen herkennen en ontdekken in mijn werk eigen emoties en nieuwe associaties.
Haar schilderijen vormen gestolde herinneringen. Ze laat zich tijdens het schilderen inspireren door de emoties die deze herinneringen oproepen. Herinneringen zijn nooit eenduidig maar altijd complex. Deze complexiteit komt ook tot uitdrukking in de gelaagde en subtiele kleuren en het samenspel van fijne lijnen en krachtige vormen.
In veel van haar schilderijen zijn ook teksten verwerkt die verwijzen naar gedichten die haar inspireren en verwijzen naar herkenbare emoties. Dat komt soms ook tot uitdrukking in de titels van haar schilderijen. Zo verwijst de titel van het schilderij ‘Vederen voetstappen’ naar een gedicht van Lucebert.
Haar schilderijen vormen abstracte impressies van herinneringen en emoties. Juist deze abstractie biedt ruimte voor fantasie. Mensen herkennen en ontdekken in mijn werk eigen emoties en nieuwe associaties.
Hannie Wolsink uit
Enschede
Sinds 1994 is ze bezig met keramiek. Tot die tijd heeft ze lang gezocht naar een goede invulling van haar drang naar expressie. Ze had de behoefte om iets te creëren met haar handen. Toen ze met klei in aanraking kwam was dit het voor haar, het was iets tastbaars. Na het draaien van klei is ze zich gaan toeleggen op het handvormen, daar ze in het handvormen nòg meer van haar ideeën kwijt kan. Hierin legt ze haar gevoel, wat zich uit in keramiek met een tintje oosters accent. De inspiratie voor de vormen van mijn werk haalt ze uit haar directe omgeving, door "anders" te kijken naar alledaagse dingen.
Het op een speelse wijze met glazuren experimenteren en combineren geeft op haar werk de meest verrassende eindresultaten. Naast het gewone bakken maakt ze ook raku - gestookt werk, nog altijd een fascinerende manier van stoken. De laatste periode is ze erg georiënteerd op het ontwerpen van objecten met als basis de driehoek. Wanneer je de driehoek als basis neemt heb je oneindig veel mogelijkheden. De vormen die er uit voortkomen zijn asymmetrisch en “strak”.
Voor de finishing-touch maakt ze vaak gebruik van andere materialen zoals: staal, kunststof en aluminium. Een bijkomstig aspect is dat haar werkstukken zowel als object en als gebruiksvoorwerp kunnen functioneren.
Voor haar is een vorm pas af als hij dicht is, maar hij moet wel geopend kunnen worden....
Sinds 1994 is ze bezig met keramiek. Tot die tijd heeft ze lang gezocht naar een goede invulling van haar drang naar expressie. Ze had de behoefte om iets te creëren met haar handen. Toen ze met klei in aanraking kwam was dit het voor haar, het was iets tastbaars. Na het draaien van klei is ze zich gaan toeleggen op het handvormen, daar ze in het handvormen nòg meer van haar ideeën kwijt kan. Hierin legt ze haar gevoel, wat zich uit in keramiek met een tintje oosters accent. De inspiratie voor de vormen van mijn werk haalt ze uit haar directe omgeving, door "anders" te kijken naar alledaagse dingen.
Het op een speelse wijze met glazuren experimenteren en combineren geeft op haar werk de meest verrassende eindresultaten. Naast het gewone bakken maakt ze ook raku - gestookt werk, nog altijd een fascinerende manier van stoken. De laatste periode is ze erg georiënteerd op het ontwerpen van objecten met als basis de driehoek. Wanneer je de driehoek als basis neemt heb je oneindig veel mogelijkheden. De vormen die er uit voortkomen zijn asymmetrisch en “strak”.
Voor de finishing-touch maakt ze vaak gebruik van andere materialen zoals: staal, kunststof en aluminium. Een bijkomstig aspect is dat haar werkstukken zowel als object en als gebruiksvoorwerp kunnen functioneren.
Voor haar is een vorm pas af als hij dicht is, maar hij moet wel geopend kunnen worden....
Mariëlle Vroemen uit Brabant
Artistiek bezig zijn is voor haar als op reis gaan, niet precies weten waar je uitkomt, je verwonderen, genieten, kijken en alle ervaringen integreren. Belangrijke thema's in haar werk zijn ontwikkeling, groei en authenticiteit. Ze zoekt steeds naar spanning in vorm en structuren. In het materiaalgebruik heeft ze een eigen stijl en verwerking ontwikkeld. Bij elk werk opnieuw vindt ze het een uitdaging om het overbodige weg te laten. Zoekend naar essentie, gevoed door een innige band met mens en natuur. Het gaat haar om het ware wezen van mensen en dingen.
Creëren staat centraal in haar leven. Al van jongs af aan heeft ze haar passie voor tekenen ontdekt, vooral het tekenen van mensen. Na haar middelbare school stond ze voor de uitdagende keuze tussen de studie psychologie of de kunstacademie. Uiteindelijk koos ze voor klinische psychologie en specialiseerde ze zich tot kinder- en jeugdpsychotherapeut. Met veel liefde en toewijding heeft ze 30 jaar in de GGZ gewerkt. Ze besloot naast haar werk alsnog mijn passie voor de kunst te volgen. In 2012 begon ze aan de studie beeldhouwen en ruimtelijke vorming aan de kunstacademie in Genk, België. Haar specialisatie sloot ze succesvol af in 2020. Na de coronaperiode volgden al snel meerdere exposities in binnen- en buitenland en verschillende publicaties. Voor haar is de cirkel rond. Alle ervaringen met daarbij de voorliefde voor de mens en natuur werken door in haar manier van kijken en vormgeving. Na allerlei omzwervingen is ze weer teruggekeerd naar haar Brabantse roots, waar ze de rust vind haar creatieve uitdagingen verder te ontwikkelen.
Artistiek bezig zijn is voor haar als op reis gaan, niet precies weten waar je uitkomt, je verwonderen, genieten, kijken en alle ervaringen integreren. Belangrijke thema's in haar werk zijn ontwikkeling, groei en authenticiteit. Ze zoekt steeds naar spanning in vorm en structuren. In het materiaalgebruik heeft ze een eigen stijl en verwerking ontwikkeld. Bij elk werk opnieuw vindt ze het een uitdaging om het overbodige weg te laten. Zoekend naar essentie, gevoed door een innige band met mens en natuur. Het gaat haar om het ware wezen van mensen en dingen.
Creëren staat centraal in haar leven. Al van jongs af aan heeft ze haar passie voor tekenen ontdekt, vooral het tekenen van mensen. Na haar middelbare school stond ze voor de uitdagende keuze tussen de studie psychologie of de kunstacademie. Uiteindelijk koos ze voor klinische psychologie en specialiseerde ze zich tot kinder- en jeugdpsychotherapeut. Met veel liefde en toewijding heeft ze 30 jaar in de GGZ gewerkt. Ze besloot naast haar werk alsnog mijn passie voor de kunst te volgen. In 2012 begon ze aan de studie beeldhouwen en ruimtelijke vorming aan de kunstacademie in Genk, België. Haar specialisatie sloot ze succesvol af in 2020. Na de coronaperiode volgden al snel meerdere exposities in binnen- en buitenland en verschillende publicaties. Voor haar is de cirkel rond. Alle ervaringen met daarbij de voorliefde voor de mens en natuur werken door in haar manier van kijken en vormgeving. Na allerlei omzwervingen is ze weer teruggekeerd naar haar Brabantse roots, waar ze de rust vind haar creatieve uitdagingen verder te ontwikkelen.
Marga Janssen uit
Overloon
Ze maakt assemblagekunst, zij combineert materialen van glas, keramiek, kralen, porselein, tandwielen, porseleinen herderinnetjes en mozaïek in haar objecten. Zo ontstaan fantasierijke beelden van hoofden, schoenen, poezen in kooien, en ‘heilige tèskes’. In 2009 is zij begonnen om te werken met mozaïek. Steentjes, glas, kleuren en verschillende soorten materialen hebben altijd meteen haar aandacht en werken met dit medium stelt haar in staat om hiermee voorwerpen te veranderen van vormen, om nieuwe vormen samen te stellen. Al snel ging dit uitbreiden door vormen zelf te gaan maken met klei, door te beeldhouwen, door schildertechnieken toe te gaan voegen. Dit blijft dit een mooie zoektocht die nooit verveelt. Ze laat hier vooral werk in stolpen zien.
Ze maakt assemblagekunst, zij combineert materialen van glas, keramiek, kralen, porselein, tandwielen, porseleinen herderinnetjes en mozaïek in haar objecten. Zo ontstaan fantasierijke beelden van hoofden, schoenen, poezen in kooien, en ‘heilige tèskes’. In 2009 is zij begonnen om te werken met mozaïek. Steentjes, glas, kleuren en verschillende soorten materialen hebben altijd meteen haar aandacht en werken met dit medium stelt haar in staat om hiermee voorwerpen te veranderen van vormen, om nieuwe vormen samen te stellen. Al snel ging dit uitbreiden door vormen zelf te gaan maken met klei, door te beeldhouwen, door schildertechnieken toe te gaan voegen. Dit blijft dit een mooie zoektocht die nooit verveelt. Ze laat hier vooral werk in stolpen zien.
Connie van Winssen uit Scherpenzeel
Zij werd op de academie door haar docenten al “Schilderbeest” genoemd. Schilderen is haar passie en gedurende 45 jaar zijn vele thema’s/onderwerpen al de revue gepasseerd. Ze schildert snel en trefzeker. Kenmerkend voor haar werk is het heldere kleurgebruik, de grote contrasten en het gebruik van de kleur zwart. Deze keer laat ze haar dierschilderijen zien.
Zij werd op de academie door haar docenten al “Schilderbeest” genoemd. Schilderen is haar passie en gedurende 45 jaar zijn vele thema’s/onderwerpen al de revue gepasseerd. Ze schildert snel en trefzeker. Kenmerkend voor haar werk is het heldere kleurgebruik, de grote contrasten en het gebruik van de kleur zwart. Deze keer laat ze haar dierschilderijen zien.
Wilfrie Linssen uit
Overasselt
Opleiding monumentale vormgeving en portret boetseren. Voordat Wilfrie Linssen zich als zelfstandig kunstenaar vestigde, was ze vele jaren als bewegingsagoge werkzaam in een zorginstelling voor geestelijk en lichamelijk zwaar gehandicapte kinderen. Zij werkt figuratief en geabstraheerd, zowel vrij als in opdracht. In haar werk drukt zij vooral ook emoties en gedachten uit. De inspiratie voor haar werk vindt ze voornamelijk in drie hoofdthema’s: mens, dier en mythologie. Als werkmateriaal gebruikt ze gips, was en klei. Het uiteindelijke ontwerp wordt in brons uitgevoerd.
Opleiding monumentale vormgeving en portret boetseren. Voordat Wilfrie Linssen zich als zelfstandig kunstenaar vestigde, was ze vele jaren als bewegingsagoge werkzaam in een zorginstelling voor geestelijk en lichamelijk zwaar gehandicapte kinderen. Zij werkt figuratief en geabstraheerd, zowel vrij als in opdracht. In haar werk drukt zij vooral ook emoties en gedachten uit. De inspiratie voor haar werk vindt ze voornamelijk in drie hoofdthema’s: mens, dier en mythologie. Als werkmateriaal gebruikt ze gips, was en klei. Het uiteindelijke ontwerp wordt in brons uitgevoerd.
Mar Zijlstra uit
Scherpenzeel
Na een eerste kunststudie in het buitenland, heeft ze, terug in Nederland, de Hoge School voor de Kunsten in Utrecht succesvol afgerond. Ze uit zich in schilderen en beeldende objecten met de natuur in al zijn facetten als motief. Daarnaast ontwerpt en maakt ze de laatste tijd grote sieraden waarbij ook hier natuurlijke vormen haar inspiratie zijn.
De materialen die ze hierbij als basis gebruikt zijn onder andere rvs, koper, zilver en siliconenrubber, met kralen van natuursteen, hout, glas en/of acryl en zoetwaterparels. Ook haar recent ontwikkelde en zelf gemaakte kralen met kleurpigmenten en epoxy worden nu voor de diverse ontwerpen gebruikt.
Na een eerste kunststudie in het buitenland, heeft ze, terug in Nederland, de Hoge School voor de Kunsten in Utrecht succesvol afgerond. Ze uit zich in schilderen en beeldende objecten met de natuur in al zijn facetten als motief. Daarnaast ontwerpt en maakt ze de laatste tijd grote sieraden waarbij ook hier natuurlijke vormen haar inspiratie zijn.
De materialen die ze hierbij als basis gebruikt zijn onder andere rvs, koper, zilver en siliconenrubber, met kralen van natuursteen, hout, glas en/of acryl en zoetwaterparels. Ook haar recent ontwikkelde en zelf gemaakte kralen met kleurpigmenten en epoxy worden nu voor de diverse ontwerpen gebruikt.