Kunstenaars
Huidige expositie maart april


Marja Vink uit
Eindhoven
Ze heeft haar
(part-time)opleiding gehad aan de academie voor beeldende vorming en
tehatex in Tilburg. In haar werk komt steeds het thema terug van het
zoeken en creëren van een eigen plek. Ze geeft dit thema weer door middel van
objecten die een cirkelvorm hebben. De cirkel is ontstaan omdat ze een
meter ruimte rondom zich nodig heeft.. Ook is de grens belangrijk tussen binnen
en buiten. Veel objecten zijn nestvormen geworden. De vormen zijn vaak van een
kantachtige structuur: Ze heeft lucht nodig, ruimte. Een tweede thema dat
steeds terugkeert is "verlangens". De kracht en weemoed die
verlangens kunnen geven.
Een derde thema waar
ze nu mee bezig is is het nieuws. Ze laat de waan van de dag zien, hoe
gebeurtenissen door elkaar lopen, hoe snel we dingen vergeten. Dit doet ze door
actuele gebeurtenissen met de naaimachine te borduren op organza: de wereldborduursels.
Lagen doorzichtige stof over elkaar waardoor beelden vervagen en anderen juist nadrukkelijker op de voorgrond komen. De loshangende draden zijn "levenslijnen" geworden. Nieuws vervaagt na een tijdje, nieuwe dingen gebeuren.
Lagen doorzichtige stof over elkaar waardoor beelden vervagen en anderen juist nadrukkelijker op de voorgrond komen. De loshangende draden zijn "levenslijnen" geworden. Nieuws vervaagt na een tijdje, nieuwe dingen gebeuren.
De borduursels gaan
over macht-onmacht-arrogantie-chaos-wanhoop-verdriet-berusting-verbazing-moed.
Ze dagen uit tot een stellingname!
Adam Hoogendijk uit Leersum
Autodidact kunstschilder, met een voorliefde voor het spel van aquarel.
Autodidact kunstschilder, met een voorliefde voor het spel van aquarel.
In 1949 werd hij geboren in een kunstminnende familie uit Rotterdam. Van jongs af aan tekende en schilderde hij. Zijn broer Kees, een kunstdocent, voorzag hem van kritisch commentaar en hielp zo mee aan zijn ontwikkeling.
In 1996 opende hij Galerie-atelier De Linden in Scherpenzeel waar zijn werk naast dat van beeldhouwers en keramisten te zien en te koop was. Vanaf die tijd gaf hij schilder cursussen en werkt hij ook in opdracht.
Zijn inspiratie vindt hij in de schoonheid van natuur en in het spel van water en pigment. Laag over laag en toch transparant ontstaan beelden, vaak met een dromerige sfeer en krachtige kleuren om meestal op te lossen in heldere voorstellingen.
In 2016 is hij teruggekeerd naar het westen, naar Maassluis, met zijn levendigheid van de haven, een nieuwe inspiratiebron. Naast opdrachten maakt hij nog steeds veel vrij werk. Onlangs is hij weer verhuisd naar Leersum

Doekla Steenhuis uit Emmeloord
Creativiteit nam altijd al een belangrijke plaats in haar
leven in. Naast het vaste en
voorspelbare patroon van kind, scholier, werknemer, jong
volwassene, partner en moeder was
er altijd de behoefte iets met het hoofd te bedenken en met
de handen vorm te geven. Zo
leerde ze weven, ontwierp en maakte ze kleding voor zichzelf,
de kinderen en
toneelvoorstellingen en schilderijen op zijde. Tòt de
zomervakantie van 2006.
In Zuid-Frankrijk kreeg ze tijdens deze vakantie van een
vriendin als verjaardagscadeau les in
één van de basistechnieken van het ketting maken; het
kettelen. Prompt kreeg ze allerlei
ideeën over wat er nog meer mogelijk zou moeten zijn, in vorm
en in techniek. Dit liet haar niet
los en op de eerste de beste dag terug in Nederland ging ze
onmiddellijk materialen kopen
Inmiddels heeft ze zich een veelheid van technieken eigen
gemaakt en maakt ze unieke sieraden.
Eigen creaties, altijd handgemaakt en in stijl afgewerkt.

Maurice la Rooy uit Amstelveen
Hij studeerde af in Grafische Vormgeving aan het
Mediacollege Amsterdam. Nadat hij besefte dat de wereld van computers en
Grafische Vormgeving niet het leven was dat hij voor ogen had, begon hij een
leertijd, glasblazen, bij de Van Tetterode Glasstudio, toen eigendom van zijn
vader, Louis La Rooy (1947).
Veel van zijn werk gaat over sombere onderwerpen. Maurice
heeft altijd werken gevonden die iets zwaars portretteren, om echt te resoneren
met de emotie die hij voelt voor een kunstwerk, waardoor hij de behoefte heeft
gekregen om dit na te streven in zijn eigen werk.
Het werk dat Maurice maakt is vaak figuratief en altijd rond
glas georiënteerd sinds hij opgroeide rond dat medium. Hij bracht veel tijd van
zijn jeugd door met spelen in de glasstudio van zijn vader, maar het duurde tot
zijn twintigste voordat hij een professionele carrière in de kunst nastreefde.
Zijn werken variëren van met de hand gebeeldhouwde
glasblazerijen tot installaties waarin gevonden voorwerpen zijn verwerkt,
aangezien hij vaak vanuit een idee werkt en de componenten gebruikt die het
beste bij het idee passen. Om deze reden variëren de werken die hij maakt enorm
en geniet hij van de ervaring om vanuit een concept te beginnen en het werk
vervolgens te zien ontstaan, vooral in een medium zoals glas. “Terwijl het
vloeibare materiaal wordt gevormd tot het gewenste kunstwerk, is het bijna
alsof ik in dialoog ben met het materiaal, ik raak het glas aan en het
reageert, zo gaan we maar door tot we tot een overeenkomst komen die het begin
is van het kunstwerk” zegt Maurice. Naarmate hij vorderde met het werken met glas,
heeft hij manieren gevonden om afbeeldingen in zijn werk te betrekken en heeft
hij een aparte stijl gecreëerd waarmee hij zijn grafische elementen op zijn
werken kan toepassen.

Connie van Winssen uit Scherpenzeel
Connie schildert al ruim 45 jaar en een breed scala aan
onderwerpen is de revue al gepasseerd.
Haar werk wordt gekenmerkt door zwarte contouren en heldere
kleuren met veel contrast. Ze zoomt in op haar onderwerp en haar werken hebben
ruimte eromheen nodig. Deze keer laat ze dieren zien.

Ineke Snoek uit
Dirksland
Als kind tekende ze
al veel en wilde graag naar de Kunstacademie. Maar er moest een “degelijk”
beroep gekozen worden. Het werd het basisonderwijs. Later is ze tekenlessen
gaan nemen aan de Volksuniversiteit in Rotterdam. Nog later heeft ze de cursus
cartoontekenen van de LOI gedaan. Hieruit volgden verschillende opdrachten.
Enkele jaren geleden volgde ze een cursus keramiek bij kunstenaar Cees Dirkzwager uit Melissant. Sindsdien is ze “bevangen” door het materiaal en hier dagelijks mee bezig. Humor is belangrijk in haar werk. Haar beelden zijn figuratief maar met een knipoog.
Soms maakt ze gebruik
van ander materiaal in haar werk. Keramiek wordt dan gecombineerd met verharde
textiel, zelf hardend materiaal en/of metaal. Voor de kleuren gebruikt ze
glazuur, beits, acrylverf en/of aquarelverfEnkele jaren geleden volgde ze een cursus keramiek bij kunstenaar Cees Dirkzwager uit Melissant. Sindsdien is ze “bevangen” door het materiaal en hier dagelijks mee bezig. Humor is belangrijk in haar werk. Haar beelden zijn figuratief maar met een knipoog.

Willy Schut uit Nijkerk
-Klik, klik, klap trrrrrrrrrrrrrrrr, een magisch geluid. Dat
was het moment waarop haar moeder achter de naaimachine zat en een klosje met
garen spoelde. Een herinnering voor het leven. Haar moeder was coupeuse.
Door haar is Willy’s liefde voor textiel geboren.
Door haar is Willy’s liefde voor textiel geboren.
Haar gedachten vertaalt ze in textiel schilderijen en
objecten.
Ze verwerkt naast machinaal- ook handborduurwerk in haar werk.
Zoals een tekenaar tekent met potlood, zo “tekent” zij met naald en draad. Het is eigenlijk een combinatie van schilderen, appliqueren en vrij machinaal of handborduren.
Materialen op en aan elkaar verbonden vormen de huid voor een nieuw werk.
Composities gecreëerd met subtiele tinten.
Vrij en intuïtief borduurt ze hierop, met de hand en/of de naaimachine
Ze gebruikt stof, garen, verf en verder alles wat het beeld beter maakt.
Dat kan oud en afgedankt materiaal zijn, mooie stukken hout, krantenpapier, gips, plastic, enz.
Ze verwerkt naast machinaal- ook handborduurwerk in haar werk.
Zoals een tekenaar tekent met potlood, zo “tekent” zij met naald en draad. Het is eigenlijk een combinatie van schilderen, appliqueren en vrij machinaal of handborduren.
Materialen op en aan elkaar verbonden vormen de huid voor een nieuw werk.
Composities gecreëerd met subtiele tinten.
Vrij en intuïtief borduurt ze hierop, met de hand en/of de naaimachine
Ze gebruikt stof, garen, verf en verder alles wat het beeld beter maakt.
Dat kan oud en afgedankt materiaal zijn, mooie stukken hout, krantenpapier, gips, plastic, enz.
De rode draad in haar werk is het thema “Verbindingen”.
Verbindingen in de ruimste zin van het woord.
Industriële en menselijke.
Open, verbroken, nieuwe en afgesloten connecties.
Verbindingen in de ruimste zin van het woord.
Industriële en menselijke.
Open, verbroken, nieuwe en afgesloten connecties.

Joop van Kempen uit Almere
Na zijn werkzame leven als elektrotechnicus heeft hij zich
kunnen ontwikkelen in het verwaardigen van papier- en kartonwerk.Hij ontwerpt
dozen in allerlei vormen en maten, alsmede fotolijsten, sieradendozen,
cassettes etc.
De aanleiding was een studie, aan de Grafische School, in
boekbinden, die allengs uitgroeide tot het vervaardigen van heel persoonlijke
dozen en gebruiksvoorwerpen.
Elke doos is uniek en wordt vanaf de basis (grijs bord)
opgebouwd. Op verzoek maakt hij een doos in een afwijkend formaat of dessin.
In 2021 exposeerde ik in de Pieterskerk in Leiden tijdens de
Boek Kunst Beurs. Nu exposeert hij in Galerie Te Kunst en Te Keur in
Scherpenzeel.